NULL Skriv ut sidan - Spanien

Anbytarforum

Titel: Spanien
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2009-11-29, 08:40
Erik, hans destination antar jag du fått från Emigranten Populär 2006 eller från cd:n Emigranten nr 1 & 2/2001:
 
Efternamn:   BERGLUND
Förnamn:     AUGUST W
Ålder:       17            Kön: M
Född: 1874/1875
Församling:  Ö ÄMTERVIK    Län: S
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1892 06 10
Destination: MADRID
Medåkande:   NEJ
Källkod:     48:311:5161
 
Destinationen innebär att han har en biljett till Madrid, och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är en av orterna med det namnet i USA som anges (skeppet i sig kan inte ha haft destination Madrid eftersom det inte är en hamnstad).  
 
Enligt Emigranten nr 1&2/2001 reser 1892 5 personer med destination Madrid - tre utan delstats- eller landsbeteckning, en till Madrid i Iowa och en till Madrid i Nebraska. En jämnårig värmlänning (från Kroppa) reser från Göteborg samma dag som August W Berglund och hans biljett är till Madrid i Iowa.
 
1892 är det första året Ellis Island finns - det är också bara en av flera hamnar - och ankomstlisorna för passagerarna vid denna tid har inte så många uppgifter. Det ankommer faktiskt en 17-årig Aug W som står med efternamnet Borglund den 22 juni - kan det vara han? Sidorna jag får upp verkar dock peka fel, eftersom det bara är engelsmän på de sidorna, så jag har inte lagt något krut på att leta nu.
 
En väg att hitta honom är ju att ta reda på om han nämns i sina föräldrars bouppteckningar (om de levde när han emigrerade).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. du kan läsa en hel del tips här, sidorna 12-22. En viktig gratisresurs som tillkommit sedan artikeln skrevs är FamilySearchLabs.
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-11-29 08:46)