NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2004-12-12, 21:24
(https://forum.rotter.se/discus/messages/241/64301.jpg)
Från den skotska byn Banff anländer på 1760-talet bröderna Robert och Alexander Innes till Göteborg. De har redan en halvbror i staden på sin mors sida. Robert är en av 20 initiativtagare till Royal Bachelor Club, som bildas med en charter 1769 under G III:s beskydd. I medlemsmatrikeln till RBC uppges Robert vara född 1745. Bröderna uppges i olika sammanhang vara ”handlande”. De har inte lämnat några lätt följda spår i de svenska kyrkböckerna. En födelsenotis har jag kunnat hitta, det är när hushållerskan Ulrica Dorothea Lundberg 1801 föder en ”oägta” dotter Margareta Ulrika och faderns uppgavs vara Alexander Innes, engelsk handelsman. Margareta Ulrika tar också senare sin förmodade faders efternamn, när hon flyttar till Nya Varvet i Göteborg för att gifta sig med Abelard Kellmodin.  
 
Från staden Banffs hemsida finns en länk till gamla gravstenar. Släkten Innes är en av de mest representerade släktena på gravplatsen - säkert flera av dem släktingar till Robert och Alexander.
 
Är det någon som har mer kunskap om dessa bröder Innes, eller vet bra tänkbara källor? Var kan jag tänkas hitta mer konkret information om de handelsmän och hantverkare som under 1700-talet besökte Sverige? Några blev ju bofasta här, men jag tror att bröderna Innes möjligen återvände hem. Skotska handelsmän - var de medlemmar i andra religiösa samfund än den svenska protestantiska, och finns det några publicerade dokument därifrån? Vilka möjligheter finns att få fram uppgifter från Skottland?
 
Mvh
Kaj Andersson