NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2004-12-15, 17:45
Klanen Innes i Göteborg?
 
Så fick jag då till slut överge den internetbaserade släktforskningen för ett besök på Landsarkivet i Göteborg. Personalens kunskaper och servicevilja överglänser Google med hästlängder! Och resultatet av detta första 2-timmarsbesök besök gav mej en helt annan bild av klanen Innes förmodade närvaro i Göteborg än vad jag tidigare trott. Eftersom jag har efterlyst hjälp i detta forum ska jag meddela resultatet så här långt:
 
Alexander (född 1763) och Robert Innes bildade familjer i Göteborg, de anlände någon gång före 1769. Detta år står Robert som en av 20 män, många skottar, som bildar Royal Bachelors Club i Göteborg.
Åtminstone Alexander avled i Göteborg, före april 1862. Då säljer nämligen de två efterlevande barnen (Margareta Ulrika avled redan 1844) Sara Eufemia och Robert Alexander fastigheten 1. roten 8 (vid Vallgatan-Larmgatan) som Alexander köpte 1848 för 22 000 riksdaler. Alla tre barnen hade Alexander tillsammans med Ulrica Dorotea Lundberg, född 1776. Paret gifte sig aldrig men lever tillsammans, och alla tre barnen står antecknade som ”oäkta”. Idag får man väl betrakta dem som sambobarn:
 
Margareta Ulrika Innes  1801-03-30 - 1844-02-09
Sara Eufemia Innes 1805-07-27 - 1884-12-05
Robert Alexander Innes 1809-12-02 - 18..-..-..
 
Robert har jag ännu så länge lite mindre på. Han är förmodligen född 1745, och får tillsammans med Georgina Eleonora (eller Eleonora George) sonen Robert. Han föds 1792-07-15, och flyttar från Kristine församling i Göteborg redan 1807.
Förutom mer uppgifter om Robert, behöver jag nu få tag på den felande länken mellan Skottland och Sverige. Jag skrev tidigare att de kom från byn Banff, troligare är att deras släkt finns i Banffshire, som är landskapet med Banff som huvudort. Hypotesen om att bröderna är en del av klanen Innes har jag kvar, och all hjälp i detta sökande tas tacksamt emot!
 
Mvh
Kaj Andersson