NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-10-04
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2004-12-16, 10:56
Hej Lena!
Nej, jag är inte helt säker på Alex. Innes födelseår. I registerböckerna på Landsarkivet finns emellertid några angivelser som kan tolkas som att han är 13 år äldre än sin sambo, hennes födelseår (1776) är säkrare. Köpet av fastigheten 1:8 sker i april 1848. Jag antar att Alexander måste ha varit i livet vid denna tidpunkt. Därför förefaller födelseåret 1749 något för tidigt. Det får bli ett nytt besök på Landsarkivet.
Du har helt rätt när du skriver att han bara kan vara en parvel om han är en 19 år yngre bror till Robert. Det finns ju ett alternativ - Alexander är en son till den Robert som kommer till Göteborg. I så fall kan han vara född i Göteborg. Dina funderingar kring Alexanders eventuella skotska fruar förefaller rimligt för mej. De hittillsvarande spåren som jag har efter Alexander i Göteborg är enbart från tidigt 1800-tal. Han kan ha kommit till Sverige betydligt senare än sin bror, efter en påbörjad relation med en skotsk kvinna.  
Din uppgift om Robert Innes född 1744 i Banff är intressant. Den uppgiften stämmer med de andra källor jag har (som inte är källdata utan overifierade uppgifter). Jag har lagt ut några frågor på skotska siter, får se om de också ger något. Enligt en källa skulle Roberts mor ha gift om sej med fadern Robert Innes när hennes första make - en Tarras - avled i relativt unga år. Kan du se om det finns ett gifte mellan en man Tarras och Margaret Gilchrist i Banffshire ev Banff?
Stort tack för hjälpen så här långt, Lena!
Mvh
Kaj A.