NULL Skriv ut sidan - Steinfelt

Anbytarforum

Titel: Steinfelt
Skrivet av: Britt-Marie Andersson skrivet 2003-02-21, 12:44
Mitt inslag från 12 april 2002 16.57 verkar ha upprört vissa. Jag ber tusen gånger om ursäkt för detta. Jag hade nyligen börjat ta del av Rötter
och ställde tydligen en naivt formulerad fråga.
Men vi är alla barn i början eller hur?
 
Hursomhelst, här kommer lite bakgrundsinformation.
Min farfars mormors morfars morfar löjtnant Olof Friedrich Steinfelt var född i Holstein 1681.  
Hans föräldrar var cornetten Hans Steinfelt och hans hustru ? född Seffler. Han kom i krigstjänst 1700; först under krigsmachten i Holstein till 1709, och sedan i Pommern; var löjtnant vid överstelöjnants Durings kompani under det Wismarska dragonregementet, blev officer 1715 (Stralsund), tog avsked med pension 1721. Han deltog med utmärkelse i slaget vid Gadebusch; han blev tillfångatagen vid Tönningen. Olof F. Steinfelt gifte sig 1704 med Anna Allers som var född 1676 i Bremens stift. Anna Allers föräldrar hette Johan Allers och Heilich Mechlichen.  
Olof F. Steinfelt köpte i början av 1720-talet Stubberud i Älgå, Värmland av kronan. Olof F. Steinfelt hade två barn; Anna Sofia Stenfelt (barnen försvenskade efternamnet) och Jan Stenfelt.  
Olof F. Steinfelt avled i Stubberud 19 augusti 1749.
Jag undrar hur jag skall söka för att få reda på något om Olofs och Annas föräldrar och deras bakgrund.
 
Till Jessica Olson vill jag nämna att Olof Friedrich Steinfelt är enligt Älgå-boken född 1681
men även födelseåret 1680 har förekommit i andra skrifter. 1650 är alltså helt fel.