NULL Skriv ut sidan - Födda i Tyskland?

Anbytarforum

Titel: Födda i Tyskland?
Skrivet av: Anna Peters skrivet 2012-09-22, 11:46
Hej Malin
Jag vill först säga att jag absolut inte är någon expert på Tyskland. Försöker bara själv traggla mig fram i sakta mak. Har du uppmärksammat den här sidan till exempel http://www.g-gruppen.net/tyskland.htm ? Här finns säkert experter att fråga om du vill vara medlem. Ett ytterligare sätt att kanske få fram mera information är att anmäla sig på den här öppna maillistan: http://list.genealogy.net/mm/listinfo/ow-preussen-l. Det går bra att maila även på engelska. Här kan du förmodligen få värdefulla tips från tyska forskare och andra.  
Om du har någon ytterligare precisering av födelse- eller bostadsorter så skulle det nog underlätta. Jag kollade som hastigast vad man kan få för napp på google på Landerk och Polsnetz, men det var väldigt magert. Det kanske t.o.m. är troligt att orterna har bytt namn sedan dess, kanske polska? Preussen säger dessvärre väldigt lite om var man kan gräva djupare, eftersom det täckte ett så stort område och flera av nutida länder. För det är viktigt att veta var personerna kan finnas registrerade, antingen i kyrkböcker eller i statliga register. När det gäller kyrkoböcker är det dessutom viktigt att veta om de var protestanter eller katoliker eller något annat, för det är olika kyrkor. Dessa register kan finnas i olika centrala arkiv, eller eventuellt finnas kvar i någon församling (eller vara försvunna på grund av krig). I alla fall kan det vara så i Tyskland. För andra länder vet jag inte. Så vet du någonting mer om var dessa orter fanns skulle det snäva in letandet. Jag tror att jag skulle försöka fråga via maillistan som jag nämnde. Om du har extrem tur kan det finnas forskare som har tillgängliggjort uppgifter i kyrkböcker, men annars är det normala sättet att söka upp de centrala arkiven. Vet inte hur det funkar i exempelvis Polen, men i Tyskland är det som regel tre månaders föranmälan som gäller och en avgift. Ska man be någon forska åt en kan det bli väldigt dyrt.  
Har du sökt på familysearch.org? Det verkar inte finnas uppgifter om dessa båda personer, men kanske man kan hitta andra med samma släktnamn från orten? Man får nog vara lite uppfinningsrik för att pricka sökord som kan ge napp.