NULL Skriv ut sidan - Söderbärke

Anbytarforum

Titel: Söderbärke
Skrivet av: Per Larsson skrivet 2014-07-14, 21:08
Hej.
 
Leif Gson Nygård postade tisdagen 19 april 2011 - 17:46 en länk till en avskrift av ett dokument om en tvist om en allmänningtrakt i Malingsbo.
 
En av de personer som berörs är Lars Jons enka i Sången, för övrigt mor till den Mats Larsson som bor i Lumsen sedan åtminstone 1727-10-18 då sonen Lars föds. Familjemedlemmar finns sedan kvar där till åtminstone 1803 då många flyttar ut enligf hfl Malingsbo.
 
Med härledning av Söderbärke AI:4 sid 120 där hon står som mor till Nils Larsson f. 1693 (även om delar av hans namn är skymt), och AI:3 sid 430 där hon står som mor till bl.a. denne Nils, så dör hon 1740.
 
I dödsboken finns en Brita Pålsdotter det året, nr 61. Enda problemet är att hon står som MATS Johansson änka...
De angivna årtalen stämmer dock in, så jag misstänker att det bara blev fel i boken av någon anledning.
Vore dock tacksam om någon kunde kolla t.ex. mantalslängder och se om det går att där spåra denna Lars Johanssons änka till rätt år.
 
Hon anges också komma någon annanstans ifrån, något som inte framkommit i hfl eller vid giftermålet 1682-10-15.
Hur långt är det från Opsveten (vilket jag tyder det som) till Sången?
 
Dessutom är jag lite osäker på vad det står efter varit änka i 40 år, hjälp emottages tacksamt.