NULL Skriv ut sidan - Söderbärke

Anbytarforum

Titel: Söderbärke
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2015-10-23, 23:45
Hej Samuel
 
Du skriver att Anna Persdotter tydligen var dotter till Per Olsson i Tolvsbo. Jag har inte sett Bradburys antavla, men det går att lösa uppgiften genom att gå igenom de noteringar som finns i domb (i mitt fall Vadfors avskrift) varvid framgår följande: Från sommartinget 1685 att Erich Pehrsson i Tholsbo talade till Olof Halfvardsson i Kopparbo, viljandes honom utlösa af de 1/5 dehl, som han på sin hustrus vägnar äger i Pehr Ols hemman i Tholsbo, varpå Erich Pehrsson nu bor..... Så långt styrks tesen om att Anna är dotter till Per O. väl.  
 
Fortsättningen blir dock något knepigare att tolka Sade härtill Olof Halfvardsson sig hafva köpgjort om en tredjedehl af sin hustrubroders, Pehr Torstenssons, dehl ibidem. Hur skall detta förstås om Olofs hustru heter Anna Persdotter? Kan Vadfors ha tolkat något fel här eller är det domb i sig som eventuellt är vilseledande?
 
Svaret får man i domb från vintertinget 1702: Beviljades Torsten Torstensson i Tolfsbo fasta uppå 1/3 af 2/5 uti Pähr Olssons hemman i Tolfsbo, som han anno 1698 den 31 december ..... af sin svärmoders, hustru Anna Pährsdotters i Kopparbo brodersohn, Pähr Torstensson i Tolfsbo, som ärft en jordedehl efter sin fader, Torsten Pährsson.
 
Torsten Persson och Anna är alltså syskon och barn till Per O. År 1686, se Söderbärke C:1 (1675-1694) Bild 79 AD, gifter sig Torsten Torstensson med Annika Olsdotter från Kopparbo, dvs Annas dotter. Därmed torde domb:s uppgifter kunna anses styrka att Anna verkligen är dotter till Per Olsson i Tolvsbo.
 
Jag har en följdfråga: Vad hette Per Olssons i Tolvsbo föräldrar?
 
Sten