NULL Skriv ut sidan - Källangivelse - hur anger man den bäst?

Anbytarforum

Titel: Källangivelse - hur anger man den bäst?
Skrivet av: Andreas Rasmussen skrivet 2015-01-01, 16:12
Hej. Jag har några funderingar kring källhänvisningar till olika arkiv.
 
Själv använder jag modellen arkivinstitution, arkiv, arkivhandling, sida. Ex: Landsarkivet i Vadstena, Älghults kyrkoarkiv, C:1 Födelse- och dopbok 1679-1716, s. 1.
 
1. När arkivhandlingens beteckning i NAD står som Födelse- och dopböcker eller Husförhörslängder, är det rätt att i källhänvisningen skriva Födelse- och dopbok resp. Husförhörslängd, eller bör jag skriva som det står i NAD?
 
2. Detta problem har jag stött på i t.ex. Göta hovrätts arkiv. På Landsarkivet i Vadstena finns arkivet Göta hovrätt. I detta arkiv finns sedan flera arkiv, bl.a. Göta hovrätt. Huvudarkivet och Göta hovrätt. Advokatfiskalens arkiv. Hur ser en sådan källhänvisning ut enligt modellen jag använder, när det inte längre är bara ett arkiv att ange?
 
3. I arkivet Generalmönsterrullor på arkivinstitutionen Krigsarkivet finns endast en serie med arkivhandlingar. Den har beteckningen Arkiv med löpande volymnumrering. Bör jag använda det jämte volymens nummer och årtal för att ange arkivhandling? Hur ser en sådan källhänvisning ut?
 
4. Ännu krångligare är det i arkivet Frälse- och rusttjänstlängder -1632 på Riksarkivet. Där finns det ännu fler underavdelningar. Hur gör jag i detta fall?
 
Är tacksam om någon kan ge en förklaring som kan få mig att förstå det här.
 
MVH Andreas