NULL Skriv ut sidan - Smedskivan (handhavande)

Anbytarforum

Titel: Smedskivan (handhavande)
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2006-05-03, 05:56
Hej
 
Ja det är inte konstigt att det inte fungerar eftersom jag skrivit fel i instruktionen. När jag idag testade att följa min egen instruktion fungerade det inte heller. Uppenbarligen kontrollerade jag inte att instruktionerna fungerade. Jag beklagar det.  
 
Att det inte fungerar beror på att webbläsarna omformatterar länkarna i det sparade dokumentet så att relativa länkar  skall peka på samma dokument som tidigare, dvs som om cd-skivan låg på FSS hemsida. Dvs relativa länkar görs om till absoluta.  
 
Det är möjligt att det finns något annat sätt att lösa problemet men ett sätt att spara sidan så att länkarna bevaras är att högerklicka på länkarna till de filer som skall sparas; dvs man skall inte öppna filerna och sedan spara dem. I Firefox får jag då upp alternativet Spara sidan som och i Explorer Save target as. Sidorna sparas då oförändrade.
 
Jag gissar att anledningen till att länkarna ändras i det första alternativet är att man skall kunna spara en lokal version av ett dokument som fortfarande har korrekta länkar till dokument som inte ligger lokalt.