NULL Skriv ut sidan - Förslag, råd och tips angående släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Förslag, råd och tips angående släktforskningsprogram
Skrivet av: Thomas Aho skrivet 2008-01-13, 21:07
Att vara noggrann med källorna och att kritiskt granska dessa är givetvis inte stenålders. Trots detta skulle det vara intressant med en internettjänst där släktforskare skulle kunna bygga ett gemensamt släktträd. Wikitree strävar åt det hållet men ser inte ut att få till det riktigt.
 
Vad jag primärt letar efter just nu är dock ett program för att sammanfoga ett par olika släktforskningsfiler (Gedcom). Att importera en fil går alldeles utmärkt, både i Min Släkt och Brother's Keeper. Problemen kommer efteråt, när man ska eliminera dubletterna. I min svärfars filer finns min frus anor och familj, dvs även jag. Det visade sig också att vi har gemensamma anor på 1600- och 1700-talen. Sammanlagt är det c:a 100 personer som finns i både min och min svärfars forskning som är gemensamma. Det är ett program som hjälper mig att göra detta arbete lite lättare som jag söker efter.
 
När det gäller källor så tycker jag personligen att Brother's Keeper ligger före Min Släkt. Detta är också orsaken till att jag valt att arbeta med Brother's Keeper.
 
Gedcom-standarden understöder källor rikitgt bra, tycker jag. Tyvärr verkar många släktforskningsprogram ha mer avancerade funktioner för att skapa tjusiga ramar till antavlan, än att hantera och lägga upp källor.