NULL Skriv ut sidan - Förslag, råd och tips angående släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Förslag, råd och tips angående släktforskningsprogram
Skrivet av: Thomas Wahlsten skrivet 2012-02-26, 22:15
Hej,
Jag har läst och testat en del av de tips som givits i denna tråd samt i liknade trådar i detta forum men jag är inte övertygad om att det finns något helt optimalt program, vilket även många andra här tycks vara överens om.  
 
Rent generellt verkar jag föredra de svenska programmen, spontant känns Min släkt smidigast att arbeta med. Jag är dock nyfiken på Disgen men jag har i nuläget bara demoversionen och mycket av det jag är intresserad av verkar man bara komma åt när man köpt programmet. Av de program som jag tittat på så är ju Disgen det dyraste. Jag kan mycket väl lägga de pengarna på ett bra program men jag har ju inte lust att lägga 750 kr på ett program som jag sedan kanske inte vill ha. Så några funderingar:
 
1) Om man använder AD online har man ändå nytta av sökning via disbyt/disbot?
2) Hur användbart och smidigt är det att använda kartor och platser? Vad jag förstår fungerar det bara för sverige? I det avseendet tycker jag att andra släktforskningsprogram har bättre lösningar, dvs via google maps/earth.
3) Om ni använder kartor och platser. Kan ni även presentera det på ett bra sätt på webben?
4) Finns det snygga mallar för att presentera data till webben för disgen? I grundutförande tycker jag att min släkt har en bra webbpresentation! Jag förstår att om man skall presentera mycket data så bör man ha en annan lösning...
5) Av de amerikanska programmen som jag testat så är det bara Legacy som jag tycker är ok. Dock är det nog så att det är Delux varianten som är intressant. Fungerar kartfunktionen bra i Delux versionen?
6) Jag gillar inte grundpresentationen av webbdata i Legacy men går det på ett smidigt sätt få till altnernativ presentation?  
7) Det vore intressant att få se exempel på webbsidor som är genererade med olika program. Jag tyckte tex om Rolf Berlins hemsida (Morlanda). Dock har jag inte prövat TNG men kanske borde jag göra det innan jag bestämmer mig. Dock blir jag lite negativ av det Olle skriver, dvs att man behöver både Legacy och TNG men det kanske är gratisvarianten av Legacy som räcker?
 
8) Är det någon här som är inblandat i utvecklingen av Disgen? Om så vad händer tex med de saker som tas upp i denna artikel/blogg:
http://slaktforskning.blogspot.com/2010/02/disgen-minslakt-och-holger-sveriges.h tml.
 
Många funderingar blev det!
 
Mvh,  
Thomas Wahlsten
 
(Meddelandet ändrat av Thomaswahlsten 2012-02-26 22:18)