NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Lena Frid skrivet 2009-02-22, 21:47
Jag startade ett träd på Geni för två år sedan, för att informera distant cousins i USA om anor och samtidigt roa närmare släktingar. Träden kan ses av inloggade, inbjudna personer. De blir snabbt många då de aktiva bjuder in nya. Det går att avgränsa vem som får läsa vad, men några större hemligheter lägger man väl ändå inte på andras servrar. Avlidna personer kunde för några månader sedan sökas via Google. Tror inte det går idag, privacy diskuteras och ändras fortlöpande.
 
Geni är mera sällskapsliv än databashantering. Man bör absolut spara alla uppgifter i ett vanligt program på den egna datorn. Jag anger sällan källor eller orter på Geni; bara då en släkting kan behöva dem för sin egen forskning. Sökfunktionen för namn är enkel men ok. De som forskar på samma släkter kan bjudas in att se trädet som vänner, även om jag inte vet hur eller om de är släkt.
 
En del släktingar bygger vidare på sin gren, vissa har mest nöje av kontakten med de andra. Träd kan länkas samman manuellt med en merge-funktion, men resultatet blir ofta rörigt och svårt att korrigera. Några släktingar har startat egna träd och länkat till vår skog redan från början; det går bra innan det nya trädet vuxit sig stort. Det verkar som om personerna bakom Geni numera vill bygga en så stor sammanhängande skog som möjligt.  
 
Fel uppstår t ex då släktingar tittar på varandras fotografier, klickar på fel knapp och finner att deras eget profilfoto ersatts av farmors brors skolklass. Det händer också att någon sänder ett internt meddelande till en person som inte har dator. Hanteringen av anförluster har förbättrats.
 
Numera tar Geni betalt för vissa finesser. Gratisversionen duger för mina syften. Så länge gratis-Geni finns och mina släktingar och deras släktingar har nöje av det lever vår skog sitt eget liv, med eller utan min hjälp.  
 
Lena