NULL Skriv ut sidan - Geni

Anbytarforum

Titel: Geni
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2012-04-04, 11:23
Det framgår av inlägget 2012-02-13 kl 20:38 att Johanna tycker det är bra om man utan att betala kunde kontakta dessa personer och utbyta information genom maijlen istället. Och det var detta jag, måhända en an aning skarpt, reagerade på.  
 
För jag har svårt att förstå att man inte kan betala en liten summa till en konstruktör för ett släktforskningsprogram och därmed få direkt tillgång till kontaktuppgifter (och möjligen också släktinformation) och inte gå via en mellanhand.
 
Ja Stefan, jag anser mig vara en generös människa.  Brukar ofta hjälpa andra och har inte bara en gång lagt ut släkttabeller och annat i diskussioner här. Och ibland får jag förfrågningar direkt hem. För en tid sedan svarade jag på en sådan förfrågan med en hel del släktutdrag från min databas - men fick inte ens ett tack till svar!  Sådant sätter sina spår och har tyvärr fått mig att bli mer restriktiv med vad jag lämnar ut och till vem.    
 
Nu var ju uppenbarligen Geni inget bra exempel att lyfta fram i detta sammanhang eftersom det tydligen är användarna som i högsta grad har varit med att bygga upp databasen - men inte deltagit i själva konstruktionen, om jag förstår det rätt? - och sedan, i efterhand, ålagts att betala en avgift. Jag kände inte till hur Geni fungerade, men tycker att detta är helt orimligt!  De som medverkat till att göra programmet intressant måste åtminstonde få en reducerad årsavgift eller något liknande.