NULL Skriv ut sidan - Geni

Anbytarforum

Titel: Geni
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2012-04-08, 09:41
När det gäller de amerikanska censusuppgifterna i Ancestry blir den ursprungliga likväl som den/de föreslagna ändringarna sökbara och alternativen presenteras som likvärdiga, något som ger möjlighet till tolkningar av de presenterade orginalhandlingarna. Om man använder samma möjlighet när det gäller de debatterade svenska uppgifterna vet jag inte, men eftersom de har tekniken så förmodar jag att så är eller blir fallet.  
 
Om det nu är fel att göra som Daniel säger, vad är alternativet?  Den svenksa släktforskarrörelsen har haft SCB utdragen tillhanda i många år, men inte gjort något. Gick det inte att tjäna pengar på informationen eller vad beror det bristande intresset på indexering på? Fanns det andra projket som var intressantare?  När det nu de facto finns presenterat på internet så kan vi göra två saker, strunta i att använda det eller låta den information som finns komma till användning, med kunskap om alla dess brister, som vi då naturligtvis påpekar för då kan det bli en ändring och den dagen det finns en arbetsmarknadsåtgärdsbaserad enhet som erbjuder Ancestry eller annan aktör rimliga timpriser för indexering, så kanske det sker en ordentlig genomgång. Fram till dess får vi nöja oss med de frivilliga insatserna samt en aldrig upphörande konstruktiv kritik av bristerna.  
 
Jag tycker det är viktigt att påpeka en stor skillnad mellan många av de svenska lösningarna (dock inte alla) och Ancestry's är att indexeringen ger, till de som abonnerar, direkt tillgång till grunddokumentet (som bild) och det ger varje användare en möjlighet att direkt kritiskt granska den indexerade uppgiften och fatta ett eget beslut om dess användning.