NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2009
Skrivet av: Tony Korpenklo skrivet 2008-08-21, 18:49
Mina anmödrar änkan Ingeborg Svensdotter, född 1745, och dottern Sigrid Eriksdotter, född 1779, påträffar jag i Torps socken i Medelpad 1790 under byn Naggen. Dottern Sigrid föder ett oäkta barn vid namn Erik 1804 13/5 och fadern drängen Per Olofsson, född 1777, från Värmland i tjänst på Naggen. Ingeborg hade ytterligare en för mig känd dotter vid namn Kerstin, född 1781 enligt första församlingsboken men står sedan som född 1780 fram till hennes död 1856 19/11 i Naggen, Ramsjö socken i Hälsingland. Hon var gift med torparen Abraham Persson, född 1771 i Oxsjön, Torps socken.  
 
Tyvärr ville inte Sigrid eller Per veta av sitt barn utan Erik fick växa upp hos moster Kerstin och hennes make. Jag har ingen uppgift när Sigrid dör, då hon är struken i församlingsboken för Torp 1804 och ingen anteckning om hon flyttar och modern Ingeborg har jag en sista anteckning från 1802 då hon bor hos mågen Abraham och Kerstin i byn Korpåsen i Hassela, Hälsingland och där slutar spåren efter henne.
 
Saknar födelseförsamling på modern och dotter/döttrarna för att forska vidare. Är det någon som saknar dessa eller som känner något om dem som kan sprida lite ljus över dessa som har gäckat mig i åratal?
 
Mvh Tony