NULL Skriv ut sidan - Christopher von Warnstedts arkiv

Anbytarforum

Titel: Christopher von Warnstedts arkiv
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2004-01-01, 15:11
(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/49737.jpg)
(Kisa anteckningen som nämns handlade om en Winter i Kisa sn. Den har överlämnats av mig som gåva till Kinda kommunbiblioteks samlingar)
 
CvW var gammal och sjuk när han skrev brevet och anteckningen till mig och kanske berodde skrivningen på detta. Dock har jag funnit liknande anteckningar av tidigare datum. I Harald Bergmans samling, VaLa, finns ett brev från CvW till Harald Bergman, daterat 13/1 1973, där han - visserligen med hänvisning till ”Ihrfors excerpter”, anger två ”suspekta individer” i Rogslösa sn: ”Kerstin Mårtensdotter von Järn” och Jonas Mårtensson Järn.  Varför? Inte heller här känner jag till skälet, men gissar att då CvW på den tiden, ej kände till relationen till Kisa-släkten Jern (Se min artikel i SlfÅB?96), utan misstänkte ett samband med bl a ryttarkorpralen Olof von Jern och dennes broder Sven Andersson i Appunna sn, - inte långt från Rogslösa- så kom det till ett ”von”. Den enda gången jag funnit Kerstin Mårtensdotter med familjenamnet, är i Rogslösa vigselbok 22/10 1721. Hon kallas då Kirstin Mårtensdotter Järn.
 
Skälet till att publicera ovanstående i den här diskussionen är två:
- att göra andra uppmärksamma på att CvW:s uppgifter bör kontrolleras
- att visa hans handstil som man kan finna i t ex refverk på RA och som är lätt att känna igen
 
Den kritik jag framför här och kanske också visar genom kartläggningen i SlfÅb?98, hann jag till en del redovisa för CvW. Responsen blev välvillig.  
 
Vänligen,
Olle Elm