NULL Skriv ut sidan - Christopher von Warnstedts arkiv

Anbytarforum

Titel: Christopher von Warnstedts arkiv
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2004-02-07, 09:23
Ovan redovisas bl a den nekrolog Alf Åberg skrev om CvW i SoH. Åberg nämner honom en av vårt lands mest bemärkta släktforskare samt skicklig och välorienterad släktforskare och arkivman. Själv redovisar jag - med konkreta exempel - hur CvW stundom kunde vara opålitlig, och trots sin sannolikt omfattande erfarenhet, kunde fara iväg och göra mindre väl underbyggda slutsatser. Åbergs och min bild av CvW divergerar, vilket gjort mig fundersam då jag själv inte är utbildad historiker.
I ovan nämnda SlfÅb ?98 skriver Urban Sikeborg i sin artikel Ge historien liv, Om släktforskning och källkritik (sid 10):
Det bästa och mest utförliga som skrivits i ämnet för släktforskare är professor Bengt Hildebrands expose? över den historiska metoden i Handbok i släkt- och personhistoria (1961), kapitel 2, en bok som för övrigt är oundgänglig för varje seriös genealog.
I nämnda arbete, sid 181, skriver Hildebrand i ett avsnitt om Dynastisläkterna och dem närstående ätter.: För C. von Warnstedts hithörande uppsats (Folkunganummer av Släkthist. tidskr., årg. 2, 1950, nr 1) kan man - oaktat enstaka notiser naturligtvis äro korrekta - endast bestämt varna, på grund av hans forsknings allmänna opålitlighet i metodiskt hänseende.
 
Är det någon som känner till varför åsikterna om CvW:s verk bedöms så olika? Själv har jag ju endast några exempel på att det blev fel.
 
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Är oaktat ovanstående fortfarande intresserad av CvW:s material, då det kan ge ingångar i forskningen. DS