NULL Skriv ut sidan - Christopher von Warnstedts arkiv

Anbytarforum

Titel: Christopher von Warnstedts arkiv
Skrivet av: Ulf Dahlberg skrivet 2016-02-13, 10:09
Utan kunskap om vilken von Warnstedt var eller hus hans material står sig, så kan jag dock ändå göra jämförelse med en annan skriftställare, Linus Brodin.
 
Om honom sägs också att han inte var tillförlitlig, att man ska vara kritiskt i granskandet av hans efterlämnade material.
 
Mot detta kan jag anföra att jag, i mina egna efterforskningar, kunnat jämföra vad Linus Brodin fått fram mot säkra källor. Därvid har inget framkommit som varit felaktigt, möjligen skulle det kunna anmärkas att det inte var fullständigt.
 
Å andra sidan gäller det ju vid all efterforskning att vara kritisk och gardera sig med uppgifter från så många källor som möjligt.
 
Jag skulle kunna tänka mig att von Warnstedts material kan ses som en fingervisning vart jman kan söka uppgifter och själv se hur det stämmer.
 
Jag har även sett exempel på så kallade tillförlitliga uppgiftssamlare som har lite tveksamma uppgifter jämfört med säkra källor.
 
Problemet är nog snarare att väga ihop allting än att ensidigt säga att en uppgiftssamlare är korrekt och en annan inte.