NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 mars, 2013
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2012-03-18, 23:37
Anders: Nej, min databas >Familjer i Norrala> ligger tydligen fortfarande kvar hos Ancestry; söker jag på min farmor och hennes föräldrar finns de fortfarande där, med angivandet att de ingår i >Familjer i Norrala av Urban Sikeborg> och att jag gett mitt tillstånd till att publicera materialet som ett publikt släktträd. Jag har i mejlkorrespondens för flera månader sedan påpekat att jag inte gett mitt tillstånd till detta och att jag på nätversionens första sida på RÖTTER faktiskt uttryckligen anger som egentligen enda restriktion för användning av databasen att den inte får skickas in till någon av de stora genealogiska databaserna. Materialet i databasen har jag tagit fram under många år och med stora kostnader och den ideella aspekten är viktig för mig. Jag har aldrig tagit betalt för min forskning eller de utgifter jag själv haft och publiceringen på RÖTTER var mycket genomtänkt - jag vill att materialet ska vara en del av släktforskarrörelsens tillgångar (en mycket blygsam sådan i sammanhanget, men ändå). Därför känns det olustigt att Ancestry nu använder det i kommersiella syften. Dessutom får jag inte själv titta på de enskilda personuppgifterna för exempelvis min farmor utan att betala för ett abonnemang. Jag skickade ett mejl till Släkthistoriskt Forums redaktör om saken för ett par dagar sedan och frågade om det var något att ta upp i tidningen. Då menar jag den principiella frågan. Vi får se; jag har inte mycket att sätta emot.
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg 2012-03-18 23:41)