NULL Skriv ut sidan - Konstiga namn

Anbytarforum

Titel: Konstiga namn
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-09-17, 23:19
Hej Gullbritt!
 
Det var ett intressant förnamn! Jag forskar en del om lite mer udda förnamn under 1800-talet, och min erfarenhet är att man i princip kunde döpa sina barn till vad som helst - en våg av fantasifulla namn svepte över Sverige. Ofta var föräldrarna väldigt kreativa, och man finner många exempel på namn som uppstod under 1800-talet, för att snabbt dö ut igen. Namnet Furste har jag dock inte hittat tidigare, och när jag nu kikade visar det sig att det bara fanns en enda Furste under 1800-talet, den nämnde Furste Nikolaus. Jag blev lite nyfiken på om det fanns fler barn som begåvats med majestätiska förnamn, och upptäckte då att det föddes en pojke i Uppsala den 4 mars 1883 som döptes till Prins Gustaf, fadern är rusthållaren Gustaf Eriksson. Det fanns även ett antal herrar med förnamnet Prins både i folkräkningarna och i Sveriges dödbok, men dessa är bördiga från Dalarna (där ju gårdsnamn kan bevaras som förled i personnamn, vilket vara fallet med de flesta andra Prins, dock inte hos Prins Gustaf eftersom båda hans föräldrar var från Uppland).
 
När det gäller nyskapande förnamn har jag här en liten lista över förnamn på Q, Y, X och Z som jag hittat i olika källor, och som illustrerar vilka märkliga namn man kunde ge sina barn på 1800-talet i Sverige:
 
Flicknamn:
Qvintina, Qvilina, Qvirentia, Qvintilliana, Qvittrina, Yelea, Yenny, Yfina, Ygdra, Xandria, Xaviora, Xandra, Xenia, Zerny, Zerudia, Zerafina, Zeräe, Zilly, Zilma, Zina, Zipora, Ziretz, Zizzi, Zoa, Zoraida, Zotten, Zuleika, Zärla.  
 
Pojknamn:
Qvartus, Qvintinus, Qvirinius, Qlemantius, Qudaf, Ydorf, Xenofon, Xavier, Zigert, Zilatz.
 
Ett känt exempel på väldigt udda namn är den lille gossen som föds 1898 i Lund, och döps till Platus Aristotelus Prins af Marat Ravokol Pallas Kassarino Angeolilo Lusefer...
 
Mvh, Markus