NULL Skriv ut sidan - Abonnemangstjänster för skannade kyrkoarkiv

Anbytarforum

Titel: Abonnemangstjänster för skannade kyrkoarkiv
Skrivet av: Iris Forsberg skrivet 2009-08-23, 19:47
Hej!
NU har jag testat ArkivDigital över helgen och jag tycker den funkar kanonbra.
 
+ Man söker enkelt församlingar direkt i programmet, man får upp en lista på en eller flera tänkbara församlingar (om man som jag var osäker på namnet och bara skrev en del av namnet) och kan sen välja församling utifrån listan.
 
Därefter får man en klickbar lista med alla tillgängliga kyrkoböcker. När man sen öppnar en bok så är det JÄTTELÄTT att hitta rätt sida - förutsatt att det finns ett register över gårdarna så att man ser vilken sida man skall leta på så kan man i en rullgardin sedan klicka direkt till önskad sida. Det underlättar otroligt jmf med t ex SVAR!
 
+ Att man sedan kunde sätta bokmärken på sidorna är helt suveränt!  
+ När man sparar ett uppslag som pdf - står bokens namn och all nödvändig källinfo.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/241456.jpg)
 
- Jag saknar möjligheten att kunna söka på gårdsnamn (som man kan i - åtminstone demoversionen för Sorsele - GenLine) men det här att man lätt kan klicka sig fram till rätt sida väger upp, det är ju nästan samma sak!
- Möjligen hade jag önskat att man kunde söka lika lätt på årtalen i födda/döda/vigselböckerna - men jag fattar att det är en resursfråga. Kanske man hade kunna lägga in intervaller för resp del i boken (födde/dödde/vigsel) för total upplevelse!  
 
- Nackdelen med AD är som ovan diskuterats - att inte alla församlingar ännu finns. Kolla upp det först och har du turen att forska på ADs församlingar så rekommenderar jag AD före andra abonnemang!
 
//iris