NULL Skriv ut sidan - Släktforskning med hjälp av gårdsnamn

Anbytarforum

Titel: Släktforskning med hjälp av gårdsnamn
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2009-10-01, 17:04
Hej!  
 
Jag vill här visa ett par exempel på personer vars namn bevarats i respektive gårds gårdsnamn som kan härledas i arkiv före dagens äldsta kyrkböcker för Malungs församling.  
 
I mantalslängden för år 1693 över Malung finns i Yttermalung bl.a. två personer omnämnda i ett par gårdar i två olika byar, en man och en kvinna som står som husbonde för var sin gård. Båda är förmodligen över 63 år, eftersom de saknas i husbond- repspektive hustrukolumnen. Det innebar att de inte behövde betala skatt. Det ska också nämnas att namnet Jesper respektive Jespersson också finns i skattelängder för Bjuråker under 1500-talet och 1700-talet.  
 
Under Bjuråker bl.a.
”Jesper Eriksson” - 1 person i hushållet betalar mantalspenningar = Jäspgården i Bjuråker.
 
Under Sillåker [Säljåker] bl.a.
”Hustru Gunnila” - 2 personer bet. mantalspenningar, 1 son, 1 dotter = Gunnilgården i Säljåker.
 
Det finns säkert fler liknande fall i 1693 års mantalslängder och i andra skattelängder.  
 
En heltäckande studie över gårdsnamnens ursprung känner jag inte till. Däremot finns en del anteckningar om gårdnamn av Niss Hjalmar Matsson i hans till kommunen inköpta forskningsarkiv som finns inne i Malung-Sälens kommunarkiv. Dessutom har vi Josefs Sjögrens studier av gårdsnamnen i ett inledande kapitel i hans tryckta bok Acta Genealogica Malungensia. Det material som Sjögren hade när han tryckte sin bok ska finnas i något arkiv. Men jag vet tyvärr inte var det finns.  
 
mvh Björn