NULL Skriv ut sidan - Länktips

Anbytarforum

Titel: Länktips
Skrivet av: Annelie Jonsson skrivet 2012-03-18, 20:32
Släktforskarens datorvanor  
 
För 10 år sedan, våren 2002 gjorde jag en enkätundersökning bland medlemmar i en släktforskarförening och som skickades ut per brev. Den handlade om hur släktforskare använder sig av dator och datorhjälpmedel i sin släktforskning.  
 
Enkätundersökningen låg till grund för den examensuppgift och uppsats som jag gjorde i den Datapedagogiska utbildningen på Högskolan i Skövde.  
 
Vad har hänt på 10 år sedan sist? Har den svenska släktforskarens vanor och användande av datorn och datahjälpmedel förändrats? Det vill jag nu undersöka. Den här gången har jag gjort en Internetenkät och en webbplats för att få svar på frågorna. Frågorna på den nya enkäten är i stort sett samma som i den gamla för att en jämförelse ska kunna göras. Vissa delar har dock omarbetats eftersom utveckling och tiden har gjort sitt.  
 
Förklaringar till varför enkäten genomförs samt uppsatsen från 2002 och den nya enkäten finns på webbplatsen www.westgota.se.  
 
Resultat och jämförelse mellan enkäterna 2002 och 2012 kommer att göras och publiceras på webbplatsen.  
 
Enkäten går att besvara fram till 8 april.
 
Tack för hjälpen!  
 
Annelie Jonsson, Falköping