NULL Skriv ut sidan - Databaser, Register & Bildsamlingar

Anbytarforum

Titel: Databaser, Register & Bildsamlingar
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2014-05-13, 00:40
Hej släktforskare och i synnerhet ni släktforskare som har intresse i domboksforskning!
 
Jag har under några veckor här på vårkanten jobbat på en webbsida för domboksnotiser. Nu har jag färdigställt något som fungerar som jag har tänkt mig, och som jag hoppas kan tilltala många släktforskare som sysslar med domböcker.
 
Sajten heter www.dombok.se
 
Sidan har fortfarande statusen att den är under utveckling och alla uppgifter som finns där är bara till för att ge er användare en inblick i funktionaliteten. En inblick som förhoppningsvis leder till återkoppling så jag kan göra eventuella justeringar innan jag lanserar sidan på allvar.
 
- På sidan finns ett index baserat på enskilda individer som omnämnts i en domboksnotis.  
 
- Man kan söka med hjälp av ett antal parametrar för att hitta personer.
 
- Man kan enkelt navigera och sortera de sökträffar man får.
 
- Hittar man en person som man finner intressat kan man enkelt hitta mer information kopplad till den databasposten.
 
- Man kan enkelt ta sig vidare till andra webbsidor kopplade till den aktuella notisen.
 
- Man kan som registrerad användare lägga till/skapa eller ta bort egna databasposter. Justeringar som genast får genomslag i indexet.
 
- Inmatningen kan ske post för post eller via import av CSV-fil.
 
- Egna data kan enkelt exporteras till den egna datorn.
 
För att ni på ett bättre sätt skall förstå finesserna med sidan har jag spelat in två introduktionsfilmer som ni kan se på om ni använder dessa länkar. Kika gärna på dem:
 
Del 1:
http://youtu.be/2dyG177PVzE
 
Del 2:
http://youtu.be/W1ta2tubtew
 
Jag tänker ägna resten av Maj till att finputsa på sidan och den 1:a juni rensar jag all hitills inmatad data och webbsidan går in i skarpt läge.
 
Så passa på att prova sidan. Skaffa ett konto och testa. Lägg till/editera/ta bort påhittade notiser och bekanta er med sidan och ge mig förbättringsförslag!
 
Jag nås via jonas@cognatus.se eller om man vill prata via Skype på cognatus1971.