NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-03
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-06-28, 19:47
Hej Gabriel - och tack för svar!
 
Det finns ingen anledning att föra en diskussion om detta eftersom jag i sak stödjer er och välkomnar att protokollen kommer att återges i färg.
 
Men att det äldre materialet skulle vara svårläst är en sanning med modifikation. Jag hävdar att det ofta är precis tvärtom! De domsagor jag studerat innehåller flera tingslag. Och i alla fall renovationerna visar att protokollföraren (lagläsaren?) var densamme vid varje ting. De var drivna skrivare och texten är med få undantag lättläst - till skillnad mot protokollen från 1800-talet. Där har jag ofta stött på protokoll som är hart när omöjliga att läsa. Ofta med övertrykningar och marginalanteckningar med väldigt liten text. Det tycker jag i motiverar prioritering av materialet från 1800-talet. För då krävs synnerligen god tid att studera protokollen. Men å andra sidan skulle inte tidigare åtkomst av färgbilderna ändra på det faktum att de är nästan oläsliga. Överstykningar förstör ju läsbarheten, vilket kvarstår även om bilden är i färg.  
 
Så det blir nog till att uppsöka Landsarkivet i alla fall tills ni har digitaliserat de ofilmade domböckerna!  
 
En annan sak jag vill göra dig uppmärksam på är att Lindes domsaga (i Västmanland) saknar originaldomböcker före 1765. Vid den stora stadsbranden i Lindesberg 1869, förstördes även tingshuset och då försvann domböckerna för i vart fall två härader: Nya Kopparberg och Lindes Bergslag. (Jag har inte efterforskat om originaldomböcker även saknas för Fellingsbro härad som innefattade Fellingsbro, Näsby och Ervalla socken). Först från 1765 (Nya Kopparberg) och 1780 (Lindes Bergslag) finns originaldomböcker bevarade. Renovationerna finns däremot från 1639 resp. 1612. Så jag vet inte hur ni löser detta? Ni har dock inget att hämta hos Landsarkivet (Uppsala, ULA) vad gäller koncepten för Lindes domsaga före 1765 utan måste då vända er till RA med begäran om digitalfotografering av originalrenovationerna. Bra som ett tips, när detta län blir aktuellt!  
 
Med vänlig hälsning
Leif G:son Nygård