NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014
Skrivet av: Mona-Lisa Mårtensson skrivet 2014-02-05, 23:39
Så klart man vill hjälpa till om man kan Ann-Mari! Men jag tycker väl att man som webbansvarig bara borde bli glad att det finns användare som hör av sig om det är något som inte fungerar så man vet och kan åtgärda det.
 
Huga, det lät inte alls bra att man måste krångla till tillvägagångssättet på det viset för att kunna gå igenom album. Blir väldigt fundersam på vad man använt för parametrar när man byggt den nya databasen eftersom så många användbara funktioner i den gamla inte implementerats. Jag har hållit uppe med inläggning av foton delvis på grund av tidsbrist men mest på grund av den här omläggningen till ny databas eftersom min erfarenhet är att alla byten av system brukar orsaka problem i uppstarten. Men nu anser man ju efter vad jag förstått att det ska börja vara klart och då måste jag säga att jag blir väldigt besviken.  
 
Har läst era kommentarer här och kan bara hålla med! Om det vore en betaversion skulle jag ha full förståelse men om det är så här det ska fungera fortsättningsvis känns det inte speciellt meningsfullt att lägga tid och kraft på att lägga in nya kort.  
 
Har testat att lägga in några kort nu och fördelen är ju att man inte måste vara så noga med att minska ner storleken på dem som förut. Men däremot är det ju fullständigt omöjligt att kolla om kortet man ska lägga in redan finns med. Tog tid på inläggning av ett som tagits av Sw. Swensson i Linköping. Det fanns 465 foton av den fotografen och det tog mig 20 minuter att gå igenom dessa för att kolla så jag inte hade en dublett. Nästa foto i albumet är taget av Ebba Lindström i Örnsköldsvik och av henne finns det nu mer än 1000 foton. Med samma hastighet skulle det då ta mig ca 45 minuter att kolla efter dublett för att lägga in ett enda foto och det säger sig ju självt att man inte kan lägga den tiden, då blir det inte många inlagda. (Plus att man blir fullständigt snurrig i huvudet av att sitta och scrolla igenom så många som sidorna ser ut nu.)
 
I gamla porträttfynd där man kunde söka på antal män, kvinnor osv under just den fotograf det gällde och dessutom kunde få upp samtliga foton som miniatyrer var det ju snabbt gjort att kolla även om det fanns många foton av fotografen. Nu står det ju i och för sig att man fortfarande håller på att förbättra sökfunktionerna så jag hoppas det innebär att de här funktionerna kommer även här i nya Porträttfynd för annars ger jag upp och slutar bidra med foton eftersom jag inte har den tid som behövs för att kunna göra det.
 
Att strunta i att kolla dubletter och bara slänga in foton intresserar mig inte. Det är just möjligheten att hitta dubletter och därmed kunna hitta kopplingar mellan olika album som kan resultera i identifieringar som gjort att jag velat lägga tid på det här. För alla som är intresserade av gamla foton lär väl vara överens om att ett foto med uppgifter på vad det visar är hundratals gånger mera värt än ett med okänt motiv.
 
Så jag hoppas verkligen att en sökfunktion liknande den i gamla databasen kommer inom kort. Speciellt eftersom Släktforskningens dag med tema Porträttet i släktforskningen närmar sig (15 mars)känns det väldigt viktigt att vi har en väl fungerande databas att visa upp då.