NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2014-02-21, 13:33
Hur i all världen kunde du få fram att det var Maria Charlotta och Carl August på foto 139509 i Porträttfynd? Den frågan ställde en person till mig via mail igår. Jag förklarade att med hjälp av de uppgifter, som fanns på andra kort, så kunde jag lista ut personernas namn, men de måste ju naturligtvis bekräftas. Jag har ju den kunskapen att jag kan åldersbestämma korten och då även avgöra om uppgiften är rimlig. Det är som Ingrid skriver,  ett stort släktforskningsarbete, som ligger bakom.
 
De flesta som lägger in kort från sina släktalbum, hoppas väl att någon hör av sig beträffande något kort eller att man går in själv på respektive fotograf, för att se om man hittar någon dubblett.
 
Tyvärr det sista kan man glömma, såvida det inte gäller en fotograf med få inlagda kort, men där ju chansen också mindre att finna en dubblett. Det har tidigare funnits förslag på att slå ihop en fotografs alla alster oberoende av adress och stavning. Det protesterades mot detta, så det blev inget av det.
 
Nu har man valt att göra precis så d v s slå ihop fotografens olika adresser och stavningar, så att det i många fall kan bli 500-1500 kort i samma bunt. Förr kunde man välja VISA och då kom fotografens alster fram i en panoramavy. Man kunde vidare välja om man ville bara se män, kvinnor eller barn och antalen på dem. Det gjorde ju att man kunde minimera sökandet.
 
Jag skulle se om jag hittade en dubblett av ett visst foto av Örnsköldsviksfotografen Werner Wångström. Hans kort är sammanslagen i  
W Wångström/Werner Wångström/Wångström, 869 kort. Förr kunde man scrolla sig fram, korten kom fram med alla uppgifter synliga, inget klickande. Nu måste man klicka sig fram med 20 kort åt gången. I detta fallet måste jag klicka mig fram 44 ggr!!! Jag gav upp efter efter 100 kort! Dessutom krävs det ett gott fotografiskt minne, så att du minns hur personen du letar ser ut.
 
Det har funnits önskemål, före ändringen av Porträttfynd, om att man även skulle kunna scanna in baksidan. Då det finns mycken information även där, information, som kan feltolkas av den som lägger in korten.  
 
Tänk om man hade frågat oss innan man helt abrupt tog bort Gamla Porträttfynd, vilka funktioner vi ville ha kvar och önskemål om förbättringar (som Helena Björk skriver om). Nej, någon sådan möjlighet fick vi aldrig. Man hade bestämt sig i förväg hur det Nya Porträttfynd skulle se ut och fungera d v s man hade glömt bort den viktiga delen med identifieringen, som Ingrid skriver om.