NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2014
Skrivet av: Ingrid Norberg skrivet 2014-02-21, 14:32
I mitt inlägg ovan, kl 12:34, har jag bl a ställt (mig) frågan om Släktforskarförbundets styrelse möjligen ändrat syftet med Porträttfynd. Jag kan nu själv lämna svaret. Idag står följande på Porträttfynds förstasida:
 
Syftet är alltså inte enbart att bevara själva bilden, utan minst lika viktigt är att bevara det allra mest förgängliga - kunskapen om bilden.
 
Det finns därmed fortfarande två syften - fastslagna av förbundets styrelse, förmodar jag?
Att därför hävda, att det finns ett huvudsyfte, som är att i första hand bevara fotografierna till framtiden oavsett om man vet vilka personerna är (vilket gjorts här flera gånger), är inte korrekt.
Om syftets ändrats genom nya beslut, bör det redovisas i klartext.
 
Om idén är att lägga in korten i Porträttfynd innan man ev. beslutar sig för att kasta bort dem så finns de i alla fall kvar digitalt, så förstår jag inte vitsen med detta.
Då kan jag ju lika väl lägga in dem i min egen dator. Då vet jag var de finns, jag kan enkelt återfinna dem vid behov osv.
Och jag riskerar inte, att någon annan stänger ner databasen (vilket förekommer) av klara eller oklara skäl - och att mina bilder inte längre finns kvar.
 
Synpunkter?