NULL Skriv ut sidan - Gorm den gamle

Anbytarforum

Titel: Gorm den gamle
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-16, 22:32
Om Du har någon av de gamla danska riddar ätterna Gyldenstierne, Rosencrantz, Ulfeldt, Ulfstand, Laxmand, Munk m.fl. av ätterna i den danska uradeln, samt den berömda Hvide ätten i ditt dokument så är Du gott på väg mot Gorm den gamle. Men jag förmodar att det också finns andra anekedjor; de ska naturligtvis vara belagda i dokument och även andra historiska fakta.  
Kung Gorm och drottning Tyra finns ju endast nämnda samtida på Jellinge Stenarna, som låtits ristas av Gorm själv och hans son Harald. Till franker kungarna finns många anekedjor som leder dit.  
Man ska naturligtvis ta i beaktande att mödrarna inte alltid nämns och att de är dem som bär fostret (och man kan ju aldrig veta...).  
Till Peter den Store, om Du menar den ryske tzaren under tidigt 1700-tal, så är det ju inte så länge sedan han levde, så det borde vara väsentligt lättare att kritiskt granska den linjen. Men ett riktigt proffs bör ju titta på ditt dokument!!!
Mina anfäder Gyldenstierne (och dess svenska gren Gyllenstierna) ansåg sig redan tidigt härstamma från både Gorm den gamle och kejsaren Karl den store. Jag har ännu inte återupptäckt vägen dit...
 
Mvh Steve