NULL Skriv ut sidan - Karl XV:s utomäktenskapliga barn

Anbytarforum

Titel: Karl XV:s utomäktenskapliga barn
Skrivet av: Anki Hagberg skrivet 2011-05-17, 11:52
Jag letade på Wikipedia efter uppgifter om Ulriksdals slott och hamnade så småningom på Wikipediasidan om Karl XV. Där fanns en uppgift om en oäkta son - Carl Johan Bolander - född 1854. Se länken nedan. Där står att han föddes i Bankeryd, men det ska vara Barkeryd. Jag kikade (via svar.ra.se) i kyrkböckerna, men födelseboken för det årtalet är tydligen förkommen. Jag tror dock inte det skulle ha stått något där som kunnat kasta ett ljus över vem fadern skulle ha varit.
Anna Margareta Pettersdotter Lindqvist var född 17 november 1825 i Barkeryd och gift med Anders Magnus Bolander, född i Sandsjö 1825. De hade en son, Per August född 1850, samt kungasonen Carl Johan, född 4 februari i Barkeryd.
Efter diverse förflyttningar hamnade familjen 1863 på Åhult Kullagård i Nävelsjö församling. 1867 försvann Anders Magnus Bolander till Amerika (jag tror det står att han rymde dit) och året därpå gjorde sonen Per August honom sällskap. Modern och Carl Johan flyttade till Stockholm, eftersom Carl Johan då hade sökt och kommit in på musikaliska akademien. Han blev sedermera domkyrkoorganist och fick i sin tur sonen Nils Fredrik född i Västerås 1902, som också han blev domkyrkoorganist.
 
Nu undrar jag bara varifrån dessa uppgifter kommer? Men vem som helst kan ju skriva vad som helst på Wikipedia. Också på Nils Fredrik Bolanders wikisida står att han var sonson till Karl XV.
Är det möjligen någon här som sitter inne med fler fakta?
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XV#Barn