NULL Skriv ut sidan - Stöltenhielm

Anbytarforum

Titel: Stöltenhielm
Skrivet av: Stig-Ove Wisberg skrivet 2005-04-27, 20:40
Ett testamente efter A C Styltenhielm, finns i Göta hovrätts arkiv.
 
den 18 Jul? 1750
 
 I den heliga Trefaldighetens namn
 
Såsom min Egendom är af den beskaffenhet både den lösa och fasta, at iag har fri makt iden samma Disponera som iag sielf bäst finna det, t? han är mig til en del af min Sal. styfmoder Friherrinnan högvälborna fru Charlotta G?llenpistol tilfallen igenom Testament, så och den öfriga min Egendom, den min Salige man, med m?cken omsorg och beswär, genom skulds betalande som där wid warit, sökt att Conservera, til bägges wår n?tta, och nu är igenom wårt inbördes Testament af den 14 Februar? 1724 mig tilfallen, och som min lifstid står i den stora gudens hand, huru länge han behagar at iag skal lefwa i dena bedröweliga werlden, så och huru m?cket han af sin nåd af min lilla Egendom behagar lemna mig til min död, men så wil iag likwäl medan gud är så nådig och unnar mig hälsan och ett sundt förnuft, igenom detta ?ttra min willia, huru skie skall, efter min död, som är af  min Svåger häradshöfdingen ädel och högaktad Carl Stenholm skall Disponera om min qvarlåtenskap, efter min giorda förordning, skulle jag efter min åstundan på wissa wilkor få sälja låsta Säterin och något blifwa af kiöpeskillingen inneståendes, efter min död, så skal tredingen där utaf tilfalla mina Cousiner neml. Ulrika Belfrage eller dess barn Cidonia St?ltenhielm, min Cousin Carl Utermarcks barn och Lagerquistarna och det gienst b?ta i f?ra delar och där af hafwa en del hwar, af förenemnde Cousiner eller des barn, skulle min Cousins Carl Utermarcks barn öfwerlefwa Lisa Wernholm så skal de och hafwa den fierdedelen som iag äger i skatte Kronorusthållet Östragården i Kiesätter eller kiöpeskillingen efter min död, om han blir såld, och i Lisa Wernholms lifstid eij utbetalas, förr än efter hänes död, män skulle mina Cousiner intet wara nögde med det iag förårdnat så är min wilja at de få intet därutaf, utan min salige K: mans anhörige neml. brorbarn, hafwa det och dela sig emellan alla lika m?cket, men skulle någon af mina Cousiner wara nögde och någon onögd, så skal den som är onögd eij hafwa något, utan de eller den som är nögd, hafwa alt sammans, hwad de eljest skulle dela sig emellan, at så är min wilja att skie skall, har iag det med egen hand skrifwit och med mitt namns och Signeters undersättiande bekräftat, som skedde på Kiesätter den 29 Novembr  1743.
 
                                                    A: C: St?ltenhielm
                                                   Johan Stenholms bedröfwade änka
 
Min Cousin Maja Catharina Lagerquist kommer utom förenämnde delen at åtniuta
 En stor silfwerbägare med silfwerlock förg?lt innan och utan.
Detta så wara med sundt förnuft på min sotesäng bekräftadt och åstundat, betyga med mitt namns och anborne Sigills undersättiande af Kiesätter den 15 Jan 1750.
 
 
                                     A: C: St?ltenhielm
                                                                 J: St: bedröfwade änka
Såsom witne undeskrifwer
Nils Bergstedt
adj: Wingåker                                            Med chaterade hufwudskriften enligt witne
                                                                Christern Twetkow    And: Rodehn