NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 januari, 2015
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2015-01-06, 16:43
I Riga domkyrkoförsamling finns många namn som får mig att tro att fler släkter i Nederluleå och Piteå vistades i Riga. Släkter som även Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldt hade i sitt umgänge ett tjugotal år senare, i alla fall via fadderskap. Jag tror inte att de två kom alldeles ensamma till Piteå och Nederluleå. Garanterat att de hade släkt, vänner, kolleger och bekanta omkring sig, det hade varit konstigt annars. På något sätt har de anknytning till trakten.
 
OBS: Detta är bara troliga indicier, inget annat då jag ej vet om personerna är identiska med varandras namne!!!!! Jag kan ha fel!!!
 
Henrik Mårtensson Blom hade en fadder, vinhandlare Mattias Dittmar, vars två döttrar, Anna Dittmar som var gift med hovslagare Hans Thiel och Catharina Dittmar gift med Henrik Schwartz, vars mor är Britta Persdotter Lemmens
 
I Riga dom. finns 1701-1702 en Henrik Schwartz och en Hans Schwartz. I testamentet 1685 efter Henrik Lemmens och Margareta Hansdotter Meijer, anges dessa ha den avlidna dottern Britta Persdotter Lemmens, som har fyra söner, däribland ovan nämnde Henrik Schwartz och sonen Hans Henrik Schwartz. Kasper Fredrik Blomfeldt stod fadder i Stockholm tillsammans med en slipare Schwartz. Är slipare Schwartz av denna släkt Schwarz ?, så finns det även på Kasper Fredriks sida en viss anknytning till Matthias Dittmar som är generationen äldre än Kasper Fredrik
 
Hans Thiel gift med Anna Dittmar, är son till hovslagaråldersman Hans Thiel och hans hustru Anna Maria Springer. De har även dottern Anna Catharina Thielou, gift 1. med Lorentz Arendt, år 1711 är hon gift med grovsmed Henrik Schuiltz. 1701 i Riga finns det en Lorentz Arendt och en Anna Thielo, vilket får mig att tänka på Arendt Larsson i Luleå på 1690-talet. Lorentz är en annan form av namnet Lars. 1702 heter Anna Thielo i Rigas make, Hinrich Riges, vilket får mig att tänka på Henrik Riggersson/Riggertsson i Piteå, vilken i alla fall Ottiliana Blomfeldt förekommer som fadder till.
 
Dessutom finns det år 1700 i Riga dom. en Johan Kock och en Nils Kock, vilket får mig att tänka på Blomfeldts fadder Nils Kock. Enligt en okontrollerad ( av mig ) nätuppgift finns det en Johan Nilsson Kock som har en son Nils Kock som ska vara född i Livland.
 
Fler igenkännande namn i Riga dom. i början av 1700-talet är Barthold Valentin, Anna Dorothea Rohr, Anna Rohr, Simon Rohr, Elisabeth Rohr, oberstin Cronman. Med tanke på Erik Hellströms hustru Margareta Junio så förekommer det liknande namn, Johannes Simonis Jani, Jurgen Junning.  
 
Källa:
Stockholm rådhusrätt och magistrat 1:a avd. FIA:35, ( 1685-1685 ), bild / 3450, sid / 327
Stockholm rådhusrätt och magistrat 1:a avd. FIA:41, ( 1689-1689 ) bild / 4440, sid / 421
Stockholm rådhusrätt och magistrat 1:a avd. FIA:48, ( 1694-1694 ) bild / 460, sid / 26
Stockholm rådhusrätt och magistrat 1:a avd. FIA:71, ( 1711-1711 ), bild / 1540, sid / 611
Stockholm rådhusrätt och magistrat 1:a avd. FIA:76, ( 1712-1712 ), bild / 4290, sid / 410
Raduraksti Riga domkyrkoförsamling, sid 95-122