NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 januari, 2015
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2015-01-09, 23:14
Du har rätt, Kristian, Blomfeldts bör vara av de livländska ätterna. Har tittat i Riga dom. och i Mitau St Trinitatis: Town, German. Det bara vimlar av bekanta till Blomfeldts, eller i alla fall namn på personer i deras närhet. I Mitau är det personer som kan knytas till Diedrich Blomfeldts faddrar. Så både Kasper Fredrik Blomfeldt, Ottiliana Blomfeldt och Diedrich Blomfeldt kan leda sitt ursprung hit samt att även lärftkrämare Henrik Mårtensson Blom bör höra till dessa. Däremot har jag inte träffat på någon av dessa tre eller fyra som födda någonstans. Det kan inte vara bara slumpen som gör att så mycket stämmer överens. Är inte Diedrich Blomfeldt bror till Kasper Fredrik och Ottiliana, så kan han vara en kusin.  
 
Även släkterna Höijer i Luleå, stavat Heuer i Mitau och Dyr/Diur i Piteå, stavat D?ring i Mitau, tror jag har sitt ursprung härifrån, eller om så inte är så har de i alla fall befunnit sig i Livland.  
 
Det kan också vara så att Olof Bodin liksom Erik Johan Baudin har sitt ursprung härifrån Livland. Jag umgås med Erik Johan Baudins ättlingar och enligt dessa ska det vara livländskt ursprung.  
 
Vidare kan nämnas att jag även håller det för troligt att Kasper Fredrik Blomfeldts hustru, Brita von Garden har ett livländskt påbrå eller har vistats i Livland i alla fall. Det kan stämma bra om det är den Brita von Gertten som gifter sig 1706 eller 1707 med Johan Gunther i Stockholm Maria, dock finns det en Brita Gabrielsdotter som gifter sig samma år. Det är nämligen så att det troligtvis är Johan G?nther som 1701-1704 befinner sig i Riga dom. Hans första hustru hette Anna Tiede. I Riga dom bor det en släkt också som heter Tiede
 
Här i Livland verkar namnet Blom till att vara relativt ovanligt. 1699 i Mitau St Trinitatis så finns deten Johan Bluhmendahl som är fadder till Martin Unholdts dotter Anna Dorothea, samt att det samma år finns en jungfru Blohmin som är fadder till NN ( kunde inte tyda namnet ). 1703 får ( tom namnruta ) Blohm, e Schusters Kd. welcher aber kein Meister ( trolig titel ), sonen ( som jag glömde skriva upp namnet på )
 
I Mitau finns det en släkt Steffens som Johan Blom agerade fadder till. Det är fru Anna Catharina Steffens
( känns igen ) som agerar fadder till Herr Schröders dotter Maria Gertruda 1699. Elisabeth Steffens, Nicolaus Steffens, jungfru Helena Steffens, Wilhelm Steffens och Henrik Steffens finns också 1699
 
I Mitau finns den svenske sergeanten Jacob Westman
 
I Mitau finns sergeanten Oloff Lunde
 
I Mitau finns Henning Schäffer
 
I Mitau finns Herr Wentzel ( Wendt ) som får sonen Jacobus 1706
 
I Mitau finns tullmästare Johan Wulff
 
I Mitau finns Anna Mollin ( Blomfeldts fadder hette Erik Molin )
 
I Mitau finns Stenhawen ( Stenhagen, Ottiliana Blomfeldt var fadder åt )
 
I Mitau finns 1699 Johan Henrik Berner
 
I Mitau finns många som heter Hoffman
 
I Mitau finns Jacob Paulu
 
I Mitau finns herr Jacob B?lau ( Bylow )
 
I Mitau finns Franz Jochum Boddin
 
I Mitau finns hattmakare Boddin ( Bodin )
 
I Mitau fanns Johan Kock
 
Har också sett att de från Mitau även befinner sig i Riga dom. ibland.
 
Källa:
Mitau St Trinitatis, Town: German, äldsta föddaboken, sid: 1-24, andra föddaboken sid: 312-318