NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2015
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2015-01-10, 12:56
Tack kristian, för upplysningen om att Ottiliana von Berner stod fadder så sent som 1714 i Kokenhusen, som verkar vara en intressant koppling till Buddenbrock och Berner-Cronman. Jag trodde inte att Ottiliana agerade fadder så sent som 1714. Detta tåls att undersöka närmare. Breven du fann i Riksarkivet är ett guldkorn. En bra detaljerad beskrivning om var Henrik Magnus von Buddenbrock bodde och levde. Jag förvånas över vilka stora område dessa människor rörde sig över och Buddenbrock som var ända borta i Karibien. Det var enastående på den tiden
 
I Mitau St Trinitatis, town, German, del 1, sid 231 finns 1686 Johan Conrad Schambers som får sonen Christian. Detta med tanke på att Ottiliana Blomfeldt stod fadder 1718-1719 ( kommer ej ihåg årtalet så här på studs ) åt Stenhagens barn i Piteå. Stenhagens mor hette Maria Chambra. Johan Conrad Schambers är troligen en släkting till Maria Chambra
 
I Mitau samma år, 1686, bor det en guldsmed Johan Berner som får dottern Barbara
 
I samma socken, samma år får Gertrud Blum sonen Johan. Gertrud Blum var gift med Daniel Arendt
 
1686 i Mitau finns två herrar Johan Flohr och Johan Rosen, bara för att nämna anknytningen till blomster och blom( mor ). För egen del så tror jag att Gertrud Blum är en mycket tänkbar släkting till Blomfeldts