NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2015
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2015-01-14, 21:44
Mitau 1675:
 
I samband med Blom / Blomfeldts så förekommer namnet Steffens. I Mitau finns en hel släkt Steffens. 1675 får köpman  Niclaus Steffens och hans hustru Maria Munner dottern Maria Elisabeth, faddrarna är bland annat, Michel Blumar och hans hustru Anna Klein, Johan Conrad Schampers ( Schambers/Chambra ? ), Peter Heyer, och några till ( s 169 )
Diedrich Blohm och Susanna Friederich får sonen Hinrich 1675, så har de en fadder som heter Fru Catrina Blom salig Jacob Siverlich änka, samt de flesta för mig okända, conrect Alexander Agricola, Casparus Ziegler, Anthony Stolt m fl ( s 167 )
 
1675 är Maria Walter ( Henrik Bloms änka ) fadder ihop med Johan Berehnt och Reichart R?gesohn fadder till H N Grothusens barn ( s 165 )
 
Mitau 1670:
 
Michel Blumenau och Anna Klein får ett barn 1670, där de bland annat har faddern Ursula Finckenog ( Finken ), vars make är Martin Steffens ( s. 124 )
 
Fler bekanta efternamn i Mitau, Anna Maria Faberitzi, gift med Mattheias Brauer ? Bruner ?, Diedrich Bösen, Wulff
 
Jag har lite svårt att förstå om det bara skulle vara slumpen att så bekanta namn samlas på ett ställe. Som sagt så tror jag att en del släkter i Luleå och Piteå har sitt ursprung från Livland och Kurland. Ofta visar det sig att släkterna har följts åt i flera generationer.
 
Här lever också Herman Böcker vars namn troligtvis blev Böckelman. Det är ganska vanligt att de lägger till ett ordled på sitt namn har jag sett. Stavningen på Blom var väldigt varierande
 
mvh
Carina Widell