NULL Skriv ut sidan - Gagge

Anbytarforum

Titel: Gagge
Skrivet av: Eddie Berntsson skrivet 2006-07-14, 09:59
Hej. Härstammar genom båda mina föräldrar från Bodil Klasdotter Gagge och har försökt komma så långt bak i tiden som möjligt. Har genom uppgifter i svenskt och danskt biblografiskt lexikon och genom en släktforskande farbror i gärdshärad där Folkestrup ligger, bestämt mig för att Erik Andersson Gagge är hennes farfar och att Margarete Pedersdotter Rud är hennes farmor. Har sedan sökt på nätet efter fler anor och för Margarete funnit i(free pages. genealogy.rootsweb.com/~fjase/antavle.htm) funnit sådana genom en mor Johanna Andersdotter ana(214779) som skal ha varit grevinna och 70 år vid födelsen enligt antavlansuppgifter. Fadern skall ha varit en Nils Eriksson Banner 66 år vid födelsen. Margaretes far borde heta Peter/Peder  
enligt mitt sätt att se på saken. Nåväl har dessa föräldrar någon son Peter svar ingen funnen , ej häller någon dotter som gift sig men någon Peter. Slutsats uppgiften om hennes föräldrar är felaktig.  Eriks föräldrar finns nämda och de värkar för mig korekta. Fadern en Anders Gagge född 1436 är sökbar på nätet, man för många träffar på honom av de 10 nät antavlor från Norge Kanada England och USA jag undersökt är han i en del fall gift med en Else Andersdotter och de är föräldrar till Erik Gagge. Enligt andra är han gift med en Katarina Nilsdotter och far till Else Andersdotter. Enligt ytterligare en så är Else Andersdotter Anders mor, så det är bara att välja vilket man vill ha. Slutsats skriv gärna ut antavlor från nätet men kontrolera alla namn först ifråga om källa, kronologisk rimlighet och namn rimlighet innan de skrivs in i antavlan. Av egen erfarenhet så har jag funnit att om två möjliga anor finns så är 7 av 10 den med sämst titel den riktiga, 2 av 10 går ej att avgöra.  
(Om ni tar vilken nättavla som hälst så kommer ni förmodligen tyvärr att finna både föräldrar som är födda efter sina barn, föräldrar som inte passar in namn mässigt på barnen, för gamla förälrar 90 - 100 år.)  
Som Anders fru och Eriks moder har jag fastnat för en Birgitte Eggersdotter.
Är det någon som vet vem som är Anders Gagges föräldrar eller vilka som är Margarete Pederdotter Rud's föräldrar så vill jag gärna veta. Jag tror att Anders är farfarsfar till Bodil Klasdotter Gagge. I diskutioner tidigare har frågats om anknytning till danska släkten Gagge ,skåne är Danmark och detta måste vare danska släkten Gagge,  min Anders gagge är den tidigaste belaggda Gaggen jag funnit.