NULL Skriv ut sidan - Lagergren

Anbytarforum

Titel: Lagergren
Skrivet av: Kjell Gärme skrivet 2008-05-06, 23:23
Hej Torbjörn!
Jag har i mina anor lite Lagergrenare från Långebråt och kan maila över delar av en släktutredning av Evert Tryfelt. Du får ta det för vad det är då källorna kan vara lite osäkra, jag har hittad en hel del felaktigheter i Tryfelts utredningar. Så här skriver Tryfelt  Släkten Lagergren anses härstamma från befallningsman Lars Olofsson, d. 1606 i Söderköping, som i sitt vapen förde ett lagerträd i rött fält och omkr. 1575 inflyttade från Skottland. Flera av släkten har varit musikaliska och det har funnits orgelbyggare, kantorer och präster. Från släkten kommer påvlige markisen Lagergren och bl.a. makarna Måns och Kerstins sonson professorn vid Musikaliska akademien, Sven August Lagergren.
Jag har idag kontakt med en sondotter till August Lagergren, hon har sin begåvning på den konstnärliga sidan, men hennes farbror Gösta var en framgångsrik sångare.
Vidare skriver Tryfelt  Lars Olofsson Lagergren, d. 13.2 1606 i Söderköping, där han jämte makan ligger begraven i Stadskyrkan. Han kom omkring 1576 från Skottland till Östergötland och blev fogde på Stegeborgs slott samt befallningsman i Hammarkinds härad. Han skall ha härstammat från en adlig ätt som förde ett lagerträd i rött fält. g.m. Helena Johansdotter, d. 13.2 1606 i Söderköping.
 
Med vänlig hälsning
Kjell Gärme
 
P.S. Mailar Anders Gustafsson Lagergrens anor.