NULL Skriv ut sidan - Strang

Anbytarforum

Titel: Strang
Skrivet av: Alf Gustafsson skrivet 2002-04-10, 11:51
Hej,
Råkade av en händelse se korrespondensen angående Hans Strang. Det kan vara intressant att notera att den förste dokumenterade Strang föddes c:a 1270, William Strang I, Burgess of Montrose, en kustborg vid floden South Esk, Tayside region.
Släkten är sedan tämligen väldokumenterad även om nya personer hela tiden dyker upp. Det intressanta för att kunna spåra Hans (ursprungligen John?) Strang tycks vara att följa grenen Strang of Balcaskie.
 
Den till Småland utvandrade Strang är ej omnämnd i den mycket efterforskade skotska grenen. Jag misstänker dock att det finns en hel del som inte är kyrkobokfört då det t.ex. genomgående tycks som om Strangs sällan hade fler dokumenterade barn än 3. Hans Strang bör, förutsatt att kopplingen till Rev. William Strang är sann och att han fått vissa förläningar i Sverige 1577, ha varit samtida med vissa av de nedanstående:
 
John Strang V of Balcaskie (1526 – 1548) var far till William och John VI (samt Isabel och Henry).
 
Den Reverend William Strang of Irvine (härstammar dock från Balcaskie,1547 – 1588) som omnämnes hade en känd son, Doctor John Strang (1584 – 1654).
 
Det finns även en bror till Rev. William, nämligen John Strang VI of Balcaskie, född c:a 1545 - ?, gift med Grizel Sandilands 1577, mor till John Strang VII of Balcaskie (1564 – 1641). Notera diskrepansen i datum för giftemål och JS VII födelse. Kan JS VI varit gift tidigare? Barn?
 
Det är intressant att notera att John Strang VII år 1615 sålde släktegendomen Balcaskie till familjen Anstruther i vars ägo den praktfulla egendomen är än i dag. Slottet är fullt möblerat och beboligt och förvaltas delvis med bidrag från National Trust.
Fantasin börjar lätt skena, kan det ha funnits ett svart får som tog släktkassan och drog till Sverige för att mot förläningar finansiera Johan IIIs krig? En sådan person skulle lätt kunna avlägsnas ur kyrkböckerna. Det finns dock åtskilliga frågetecken då dokumentationen på 15 – 1600 talen var synnerligen bristfällig.
 
Släkten Strang finns dokumenterad av John R. Mayer i ett antal volymer, Arapacana Press. Den intressanta boken är troligen Extraneus, Volume III, Book IX, Strange of Balcaskie and the Clans Outlandish Strang and Stronge (Strangus de Caledonia). Se f.ö. www.arapacana.com/books/book09.htm där även det tidiga släktvapnet kan beskådas.
Det finns även andra grenar av Strang som jag inte kikat närmare på t.ex.  of Irvine, of Orkney, of Dysart, of Kilrennie etc.
 
Den stallmästare John Strange som i Klerckerska samlingen anges komma från “Fritz of Forth” (egentligen Firth of Forth, d.v.s. där floden Forth rinner ut vid Edinburgh) är också mig vetande obekant i släktkrönikorna. Notera dock att Balcaskie ligger strax norr om Edinburgh.
 
Jag har även bett prästen i Hult, där ju Hans Strang lär ligga begraven, att försöka leta reda på släktvapen eller dylikt bland gravstenar eller i kyrkan. Tyvärr övergavs den gamla kyrkogården och inte mycket tycks finnas bevarat.
 
Jag har även besökt den nuvarande klanhövdingen som blev mycket intresserad av uppgifterna från Sverige. Tyvärr har jag inte följt upp detta på något år.
 
Vänliga hälsningar,
 
Alf Gustafsson