NULL Skriv ut sidan - Strang

Anbytarforum

Titel: Strang
Skrivet av: Martin Sunnqvist skrivet 2003-12-29, 22:23
Hans Strang deltog som nämnts ovan i 1602 års riksdag. Jag har gått igenom alla de sigill som finns under riksdagsbeslutet (en inte alldeles enkel syssla, eftersom sigillen är många och sitter fast i dokumentet med små pappersremsor som är intrasslade i varandra...)  
 
Det sigill som torde vara Hans Strangs innehåller, förutom bokstäverna I S (Iohannes Strang), ett vapen med sköld: en sparre, överst förenad med ett kors, åtföljd av konturerna av tre romber; hjälmprydnad: fem fanor.
 
Man kan konstatera, att skölden är identisk med skölden för Strange of Balcaskie sånär som på att korset är tillagt och romberna är ihåliga och ej fyllda (lozenges voided i stället för lozenges).
 
Detta tyder starkt på släktskap och jag kommer nu att kontakta Lyon Office (Skottlands motsvarighet till vår statsheraldiker) för att se vilken signifikans inom den skotska heraldiken Hans Strangs ändringar kan tänkas ha.
 
Jag har en digital bild av sigillet - den som är intresserad av en kopia är välkommen att maila mig.
 
Martin Sunnqvist