NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013
Skrivet av: Ann-Sofie K Aronsson skrivet 2013-11-09, 19:47
Tack för hjälpen alla tre! Stinas födelsedatum... Jag måste erkänna att jag också slarvat med källhänvisningarna där.  
 
Tänkte förresten passa på att fråga om ytterligare en sak förresten. Det var egentligen den jag var inne här för att fråga om, men sedan blev jag lite distraherad av Stina Larsdotters förfäder.
 
Min förfader Olof Asmundsson ska enligt husförhörslängderna vara född i Solsjöbodane 1782, men jag har inte lyckats spåra honom dit. Mitt tidigaste spår av honom är att han arbetade som dräng från 1798 i Germundebyn. I husförhörslängden står han som inflyttad från Germundebyn detta år, men han står inte antecknad som boende i någon annan familj där innan.  
 
Jag har tidigare gjort en anteckning om att det finns en Asmund Bryngelsson (f 1742) boende i Solsjöbodane som dog 1782, och var gift med en Maria Larsdotter (f 1740). Jag har hittat denna familj i huförhörslängden 1774-1779 och sedan Asmund i dödsboken för 1782. Däremot har jag inte lyckats hitta dem i nästa husförhörslängd, eller vad som hände med Maria efter makens död. Därför vet jag inte om denna Asmund är far till min Olof Asmundsson.  Olof flyttar sedan till Edsleskog, så möjligtvis kan de ha någon anknyting dit om Maria är rätt mor.
 
Någon som vet nåt om den här familjen? Eller har något tips på var jag ska leta?  
 
Mvh
Ann-Sofie