NULL Skriv ut sidan - Stryk

Anbytarforum

Titel: Stryk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-01-24, 18:18
Baserat på den relativt begränsade informationen i Tapio Vähäkangas inlägg ovan - förmedlat av Seppo Niinioja - så tolkar jag det som att Vähäkangas slutsats enbart bygger på antagandet att Magnus Friis änka, Anna Olofsdotter, var sondotter till Jösse Bältare. Om så vore fallet, vilket inte här är belagt, och att man gör antagandet att Magnus Friis 'ärvde' rollen som borgmästare i Nådendal efter sin postulerade svärfar, Olof Jönsson, så verkar slutsatsen rimlig. Men, om det inte finns fler källor än de ovan angivna, så handlar detta uppenbarligen enbart om en hypotes - hur rimlig den än kan förefalla.
 
Själv har jag postulerat under rubriken Sluk (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=67090), att borgmästaren i Nådendal, Olof Jönsson, var son till Jöns Torkilsson (Sluk) och n.n. Larsdotter, dotter till Lars Gunnarsson. Stöd för detta är antagandet att Olof Jönsson valt att föra moderns (förmodade) vapen  - en bjälke (FMS 189) - vilket förs av hans postulerade morbror, Lasse Larsson Finne (FMS 125). Se mitt inlägg under rubriken Sluk den 27 okt. 2010.
 
Om inget nytt framkommer, så kommer jag vidhålla min egen hypotes...