NULL Skriv ut sidan - Stryk

Anbytarforum

Titel: Stryk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-02-06, 18:09
Har från Tapio Vähäkangas, brevledes, fått följande svar/kommentar till mitt inlägg ovan.
 
Friisilä gård i Nådendal är belegen på en av de bästa platser i staden, nära stadshamn. Man kan antaga, att den första borgmästaren i staden Olof Jönsson redan har valt denna plats och låt bygga sitt boningshus dit.  
 
När dotter till Magnus Friis och Anna Olofsdotter Margareta 1498 gick i klostret, fick hon som provent 1/4 Danskila. (FMU 4809) Hennes bror Mårten Friis (kyrkoherde i Karleby, senare i Hämeenkyrö) återkallade proventegods och Karviainen vid Danskila. (FMU 6560) De var Anna Olofsdotters äkta arvegods. Jakob Teitt fick vetskap därom. (Jakob Teitts klagomålsregister mot adeln i Finland. Todistuskappaleita Suomen historiaan V. Helsinki 1894. Sidor 103, 124, 163.) Anna Olofsdotter var således arvtagare av Danskila och Karviainen.  
 
Jösse bältare omnämnes ändast en gång 1442 i Danskila (FMU 2471), men flyttade han till Stockholm? Där bodde en Jösse bältare enligt Stockholms stads skottebok. Där namnes även Jösse Olofsson. Var de samma man? 1460-talet uppdyker där en Olof Jönsson. Var han f d. borgmästeren i Nådendal? Han nämnes där 1452-1461 som borgmästere eller borgare (FMU 2901,2917, 2929, 3145). Vidare är det intressant att iakttaga en väpnare Olof Balck på Åland 1430 (FMU 1980). Olof Jönsson förde i sitt vapen en bjälke! Betecknar det, att Olof Jönsson var sonson till Olof Balck? Det vågar jag inte på rak arm göra gällande.  
 
Men också Friis anor leder till Stockholm. Magnus Friis' fader var Nils. Det kommer i dagen i hans sigill (FMS 354). Nigels Fress köpte 1455 i Stockholm ett stenhus vid Köpmannagatan widher gamble porten för 200 mk, men 100 mk blev skuld. Her Henrik Fres, her Jöns Freses son i Åbo, betalade 1469 skulden (Stock. Jordebok nr 500, 719). Jöns Friis kan inte vara en präst utan medlem i rådet, ty han hade äkta son Henrik Friis, som var prästvigd, senare kyrkoherde i Vendil. I Åbo bodde Jöns Friis 1456-62, men inte senare (FMU 3005, 3167). Jöns Fress betalade sin skatt i Stockholm i Östankvart 1466-69 men 1470 hans hustru (Skottebok 1460-69, s. 228, 263, 287, 1302,433), Han har upptagit sitt brors? sitt sons? skuldsatt stenhus efter Nils Friises frånfälle. Det ser ut som Magnus Friis och Anna Olofsdotter har träffats i Stockholm och ingivit äktenskap där, och sedan flyttat till Nådendal och tagit som boningshus borgmästerens hus. Danskila och Karviainen var Anna Olofsdotters arvejord.
 
Återkommer med en kommentar när jag satt mig in i hypotesen. Någon som känner till släkten Friis?