NULL Skriv ut sidan - De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2015-07-29, 02:41
Javisstja, jag har ju inte rapporterat här i tråden om ett tidigare problem som ventilerats här. Den mystiska Augusta Albertina (Stamm) de Wahl, som kom till familjen de Wahl i Flasta och i andra husförhörslängden där fick namnet ändrat till de Wahl.
 
Men på Familysearch.org snubblade jag över uppgiften att hon ingår sitt äktenskap med Carl Wilhelm Cederholm, eller tar ut bröllopslicens, den 2 november 1881 i New York. Där är angivet att fader är Oscar de Wahl.
 
I Skoklosters husförhörslängder när hon bor med familjen de Wahl står hon ju född i Sankt Per, men jag tror det var så att jag började följa henne bakåt i husförhörslängderna. Någonstans fick jag i alla fall uppslaget född samma datum i Skokloster. Och i Skokloster födelsebok fanns hon ju, det var där modern bodde, men hon var införd i hemortens födelsebok med notering nedkomst Sankt Per. Däremot uppenbarligen inte i Sankt Pers födelsebok.
 
Modern Margareta Sofia Stamm, f 1829 16/3 i Sankt Per, d 1905 14/1 i Vassunda, hade även en oäkta son Johan Gustaf, f 1855 6/11 i Skokloster, d där samma år. Jag gissar väl att det är troligt att Oscar de Wahl var också hans far.
 
(Meddelandet ändrat av Pemer 2015-07-29 02:42)