NULL Skriv ut sidan - De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2015-08-07, 02:34
Sedan jag gick igenom alla grenar för bortåt åtta år sedan har det nu inför publiceringen i Svenska Släktkalendern 2016 av alla agnatiska släkter av de Val-stam varit dags att gå igenom allt med lupp, och under åren som gått har både än fler yngre släktmedlemmar hunnit bilda familj, och några ytterligare barn till kvinnliga Devall bytt till mammas namn, och i något fall bildat familj också. Dessutom upptäckte jag på två helt olika håll söner jag har missat i deras familjer när jag först utredde grenen - hårresande!!! - som i bägge fallen hade agnatiska grenar fram till våra dagar och innebar bortåt ett tiotal familjetabeller till vardera.
 
Därmed har antalet familjetabeller i uppställningen av agnatiska ättlingar till Johan de Val plus alla familjer där kvinnliga medlemmar för sitt släktnamn vidare passerat 400 med råge. Från stamfaderns familj 1 utgår nu familjer 2, 102, 106, 116 och 427. Efter de 429 familjerna har specialfallsgrenarna Nylander och Lundholm familjer 430-448 och 449-450, och sedan sträcker sig uppställningarna av obefryndade släkter med liknande namn fram till familj 496.
 
Den ena släktmedlemmen jag hade missat första gången var en äldste son på äntligen upptäckte Olof Janssons gren och innebar alltså en ny huvudman av släkten totalt sett. Det dråpliga var att huvudmannaskapet därmed gick över från en Leif Johansson till en annan Leif Johansson...