NULL Skriv ut sidan - De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2015-08-09, 21:24
Ja, jösses... Johan Devall, 1696-1743, hade ju även Johan, omnämnd som 13 år gammal 1736 (en anteckning i Romfartuna hfl 1727-40 Devals son Johan 13 år 1736 kan intet läsa, fadren tillsagd låta lära honom). Hans födelsedatum i Dalkarlstorp i Kila, 1723 3/10, var ju också bland dem jag hittade via familysearch när jag sedan snart hittade Olof Jansson och började spåra upp hans agnatiska ättlingar. Hellerström postulerade 1958 denne Johan som troligen död ung.
 
Jo, han dog rätt ung, han var bara 33. Personalierna i Svedvis dödbok nämner t o m att parentes var klensmed mäster Johan Dewall och Elisabet Olofsdotter. Jag lyckades få syn på Jan Jansson f 3 okt 1723 i Västerås-Barkarö husförhörslängd 1750 (ni kan tänka er mitt glädjevrål...! ), utflyttad till Svedvi, och... ja, han hade familj!  
 
Två döttrar varav den ena dog som liten och två söner, som båda rörde sig en del till moderns födelseort Dingtuna och tillbaka till Västerås-Barkarö där en yngre av dem blir soldat Olof Bång eller ofta stavad Bong och får flera barn. Men det råder ett glapp i Barkarö. Hfl AI:4 kallas för 1750-1796 i källorna men verkar inte ha förts längre fram än till 1794. Femman börjar 1797. Soldat Bong/Bång och hela hans familj har lyckats lämna socknen precis i den skarven. (Olof Bong/Bång alternativt bara Jansson, brukar bara nämnas f 1755 i Svedvi, men datumet är 1755 24/8.)
 
Hans äldre bror Johan, f 1751 4/6 i Svedvi, lämnar 1763 Barkarö By/Barkarby i Västerås-Barkarö för destination som jag inte klarar att läsa. Lägger strax fråga under Läshjälp.