NULL Skriv ut sidan - Dubois

Anbytarforum

Titel: Dubois
Skrivet av: Mats Ohlsson skrivet 2015-12-20, 19:36
Stort tack för detta !! Boken ska definitivt inhandlas via Rötter. Men till jag får den får den nog bli ett besök på Biblioteket i stan.
 
Jag forskar tillsammans med en släkting. Han har samling hembygdsböcker i 30 band skrivna av en Erik Lehman med titeln Pennorna. Han skannade in ett par sidor och mejlade över till mig. Där finns historien om Masmästare Collas Henriksson De Boys hädanfärd  omnämnd. Enligt boken skall brukets ( Rumshult ) dagar ha varit räknade redan innan branden. Vid gjutning av tackjärn for det upp gnistor som antände taket. Det blev en förödande brand varpå De Boy ska ha blivit så förtvivlad att han sprang och hängde sig i en ek. Till historien hör att trädet senare skulle fällas i en avverkning. Ingen ville/vågade dock sätta yxan i eken varpå den fick stå kvar. Även långt senare då trädet stormfällts vågade inte heller någon då hugga upp det till ved. Lite kuriosa, men om historien är sann så skulle alltså bruket ha brunnit 1720. Jag har för mig att jag läst nånstans att branden inträffade 1716...
 
Nåväl, åter stort tack !