NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2015
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-03-10, 16:09
Hej Marianne!
 
Eftersom jag är allmänt intresserad av klockare och organister i Skåne (och blev väldigt nyfiken på denne Jacob Aschling, som jag aldrig hört talas om) undersökte jag saken, och lyckades faktiskt hitta några uppgifter om familjen i Höja. Det är nog ingen tvekan om att Jacob är identisk med den kantor Rydaholm, som Lennart Dencker omnämner ovan den 5 maj 2006. Jo, i Höja mantalslängd 1784 (upprättad 1783 26/11) finns familjen inte antecknad, men i de efterföljande längderna ser det ut såhär:
 
1785. Höja socken. Mardal Nr 9. Orgelnisten Aschling, h, söner Alexander, Imanuel.
1786. Höja socken. Mardal Nr 9. Organisten Aschling, h, son Emanuel, do... 1 B[arn].
1787. Höja socken. Mardal Nr 9. Ihs Askulins hustru doter Stina.
 
Hustrun avlider 1787 3/2 i Höja: Februari d 3 afled och d 7 därpå begrafdes förra Interims Organistens Aschlings hustru Hedvig Walleen af långwarig tärande sjukdom... 65 år gammal (Höja CI:3 (1786-1834), sid. 5). I nästa års mantalslängd (1788) kan jag inte hitta familjen Aschling i i Höja socken, ej heller i kyrkoböckerna, så det verkar som att de lämnat socknen (Skåne?). Kanske de återvände till Småland?
 
Att Jacob Aschling varit interimsorganist låter intressant, och även om jag inte hittat något om detta misstänker jag att han efterträdde Johan Kull (1756-1823), sedermera borgmästare i Karlshamn, som var organist i Höja-Starby pastorat från 1772. Jag hittar honom sista gången i Höja mantalslängd 1781, men därefter försvinner han, och antagligen har Aschling då tillfälligt klivit in som organist.
 
Mvh Markus