NULL Skriv ut sidan - Asp

Anbytarforum

Titel: Asp
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-08-25, 19:55
Hej!
 
Det stämmer, mönstringen 1705 finns inskannad hos SVAR, men som du säger så var nog Jonas Asp för ung för att vara korpral. Regementet känns dock rätt, särskilt med tanke på att styvfadern Gabriel var verksam där.
 
Jag letade upp bouppteckningen efter paret Asp (Frosta häradsrätt FIIa:5 (1754-1763), nr 17), upprättad 24 och 25 mars 1755 efter kvartermästaren Jonas Asp och hans madame Anna Catharina Sieélkopf. Arvingar:
1. styvdotter madame Anna Christina Bader, gift med inspektor Giefhard Sperl.
2. äldsta sonen sjötullsvisitören i Malmö herr Johan Asp.
3. andra sonen Fredrik Asp 17 år.
4. tredje sonen Daniel Asp, 12 år.
5. andra dottern jungfru Susanna Asp 29 år och ogift.
6. tredje dottern jungfru Maria Asp 24 år.
7. fjärde dottern Anna Catharina i äktenskap med skräddaren mäster Nils Melander.
8. femte dottern jungfru Sophia Asp 20 år gammal.
 
Även jag har gått bet på att finna minsta geografiskt spår efter dottern Anna Catharina med make Nils Melander, kanske finns det något i de inneliggande handlingarna, om de finns bevarade. Sonen Johan Asp fann jag dock i Gunnar Bergströms Stora sjötullen och Lilla sjötullen... på sidan 18. Han anges ha varit besökare vid Stora sjötullen i Malmö, nämns som besökare där 1749 samt död fyrtio år gammal av andtäppa 1765 (begravd 2/6) i Malmö S:t Petri. Han var gift med den aningen äldre Brita Tydén (född ca 1715, död av flussfeber sextiotre år gammal 1778 (begravd 23/10) i Malmö S:t Petri och paret fick en son Johannes (döpt 1754 9/11 i Malmö S:t Petri).
 
Angående Anna Catharina Sielkops dotter (från ett första äktenskap?) kom jag att tänka på att jag ju redan har henne i min databas, fast under namnet Anna Christina Badee (som hon kallas i vigselnotisen). Hon anges vara jungfru i Häggenäs när hon gifter sig 1752 24/7 i Fulltofta med Giefhard (Giefvart, eller t.o.m. Gerbart, som han kallas i födelsenotisen) Sperl. Han var född 1723 29/9 i Sövde mölla i Sövde, och var död före 1782 eftersom hans enda dotter ärver sin farbror det året. De fick dottern Johanna Catharina Sperl (född ca 1754) som alltså ärvde farbrodern Johan Adam Sperl 1782, då hon bodde i Helsingborg. Hon anges vara jungfru på Osbyholm vid vigseln, gift 1779 12/9 i Hörby med jägaren Olof Sjöberg. Han var jägare på Osbyholm vid vigseln, och anges vara vaktmästare vid Cronobränneriet 1780. Barn: Mathias Gefhard Sjöberg (född 1780 28/11 i Helsingborg).
 
Jag kom att tänka på en annan sak; har du hittat något om den löjtnantsänka Anna Catharina Magareta Asp som gifter sig 1742 17/11 i Hörby (vigda i Lyby hos hovrättskommissarien Petter Weibull) med vår tidigare så diskuterade inspektor Arendt Sveder von der Osten? Namnet Anna Catharina, efternamnet Asp och det geografiska området fick mig till en början att anta att hon kanske var en släkting till kvartermästare Asp. Jag hade en gissning att hon kanske var identisk med Jonas Asps syster Annika som ju bodde hemma hos modern och styvfadern 1697, men hon är på tok för gammal.
 
Mvh, Markus