NULL Skriv ut sidan - Aspegren

Anbytarforum

Titel: Aspegren
Skrivet av: Hans Fällström skrivet 2011-02-03, 13:56
Här ovanför läser jag om Johan Gustaf Aspegren och sonen Karl Teodor Aspegren f 1833, Min förfrågan gäller en Albert Teodor Aspegren (Peterson), f 1870-10-31 i Långlöt, Kalmar. Eftersom de har delvis samma namn fick jag först för mig att det var samma person, men med fel födelseuppgift.
 
Nu undrar jag om någon vet något om denne Albert Teodor f. 1870. Och vad han fått sitt ”Aspegren” ifrån, och ev. samband med den omskrivna släkten Johan Gustaf Aspegren.
 
I rotemansarkivet finns han t.o.m. 1893 under namnet Karl Albert Teodor Peterson, bageriarbetare. Men 1895 står han som Karl Albert Teodor Aspegren (Peterson).
Han gifter sig 1897 i Adolf Fredrik, med Ingrid Matilda Larsdotter f 1853-05-16 i Söderåkra, Kalmar län. Ingrid Matilda har f.ö. funnits på många adresser, särskilt i Katarina församling, och verkar ha haft ett händelserikt men besvärligt liv. Jag söker alltså en koppling till någon släkt Aspegren eller om namnet Aspegren i detta fall är taget och i så fall varför.
 
Mycket tacksam för alla upplysningar om den här andre Karl Albert och hans Ingrid Matilda.